ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ІНСТРУМЕНТІВ UML-МОДЕЛЮВАННЯ ДЛЯ ОСВІТНІХ ЦІЛЕЙ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Лень Андрій Володимирович Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
  • Карабін Оксана Йосифівна Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
  • Вовкодав Олександр Валерійович Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
  • Іваницький Роман Іванович Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
  • Ясінський Андрій Михайлович Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

Ключові слова:

інформаційні системи, проєктування, моделювання, UML, CASE-засоби, інформаційні технології, програмне забезпечення

Анотація

У статті наведено порівняльний аналіз сучасних інструментів для побудови UML-діаграм, що використовуються під час проєктування та моделювання інформаційних систем. Дослідження охоплює широкий спектр програмних засобів – від класичних десктопних CASE-середовищ до сучасних онлайн-сервісів та легких редакторів, що інтегруються у веб-середовище та хмарні платформи. Проаналізовано низку ключових характеристик, серед яких: тип ліцензії, підтримувана версія UML, функціональні можливості, наявність оновлень, тип інтерфейсу, підтримка командної роботи, а також придатність до використання в освітньому процесі під час підготовки майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій. Окрему увагу приділено розмежуванню інструментів, що орієнтовані на повноцінне моделювання інформаційних систем, і тих, які більше підходять для візуалізації готових діаграм або демонстраційних матеріалів. У процесі дослідження також проведено огляд наукових джерел та сучасних публікацій, що висвітлюють тенденції використання UML-діаграм у сфері проєктування та цифрового моделювання систем. На основі отриманих даних здійснено узагальнення практичних аспектів застосування UML-інструментарію як в освітньому середовищі, так і в професійній розробці програмного забезпечення. У результаті роботи представлено порівняльну таблицю, яка полегшує вибір середовища відповідно до потреб користувача. Зроблено висновки щодо доцільного використання кожного з розглянутих інструментів у різних контекстах – зокрема в освітніх, дослідницьких і прикладних завданнях. Також сформульовано практичні рекомендації щодо впровадження ефективних інструментів моделювання у процес підготовки молодих фахівців, а також визначено перспективи для подальших досліджень у напрямку вивчення інтеграції UML-середовищ в освітні курси та розробки діаграм для конкретних прикладів інформаційних систем.

Біографії авторів

Лень Андрій Володимирович, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

канд. іст. наук, асистент кафедри інформатики та методики її навчання

Карабін Оксана Йосифівна , Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

канд. пед. наук, доцент кафедри інформатики та методики її навчання

Вовкодав Олександр Валерійович, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

канд. техн. наук, викладач кафедри інформатики та методики її навчання

Іваницький Роман Іванович, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

канд. техн. наук, асистент кафедри інформатики та методики її навчання

Ясінський Андрій Михайлович, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньо-професійної програми «Комп’ютерні науки».

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 57

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

[1]
А. В. Лень, О. Й. . Карабін, О. В. Вовкодав, Р. І. Іваницький, і А. М. Ясінський, «ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ІНСТРУМЕНТІВ UML-МОДЕЛЮВАННЯ ДЛЯ ОСВІТНІХ ЦІЛЕЙ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ», НаукПраці ВНТУ, вип. 3, Вер 2025.

Номер

Розділ

Інформаційні технології та комп'ютерна техніка

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.