ВПЛИВ НАКИПУ НА ВИТРАТУ ПАЛИВА ПАРОГЕНЕРАТОРНИМИ УСТАНОВКАМИ НАФТОГАЗОВОГО ТЕХНОЛОГІЧНОГО ТРАНСПОРТУ

  • Федір Васильович Козак Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
  • Іван Михайлович Богатчук Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
  • Ігор Богданович Прунько Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
  • Михайло Іванович Богатчук ВАТ “Укрнафта”
Ключові слова: пересувні парогенераторні установки, теплопровідність, паливо, теплопередача

Анотація

У статті розглядається питання впливу накипу на нагрівальних елементах пересувних парогенераторних установок (ППУ), які широко використовують у нафтогазовій промисловості для депарафінізації свердловин, трубопроводів, нафтогазового та іншого обладнання насиченою парою високого і низького тиску, а також для інших побутових та промислових потреб.

Оскільки експлуатація парогенераторних установок відбувається у польових умовах на далекій відстані від основних баз їх дислокації (зберігання і обліку), що призводить до вимушеного споживання фізично та хімічно непідготовленої живильної води. Зазвичай це підземні природні джерельні води, води з рік, озер, ставків та ін. Робота парогенераторних установок на непідготовленій воді призводить до утворення накипу, який спричиняє перевитрати палива і вихід з експлуатації котла парогенератора через прогорання змійовика. Однак, навіть під час роботи на підготовленій живильній воді на стінках змійовика утворюється накип, який знижує ефективність його роботи і вимагає періодичного знімання за допомогою кислотної обробки через 48 – 72 години роботи установок.

Експлуатаційники, часто самі створюють умови до утворення товстих шарів накипу та значних перевитрат палива на отримання необхідної кількості пари, в порівнянні з нормативними даними регламентованими інструкціями з технічної експлуатації установок.

У статті проведений аналіз впливу товщини шару накипу на теплові втрати котла ППУ та на вплив шару накипу на перевитрату палива пересувною парогенераторною установкою. Отримано математичну залежність перевитрати палива від товщини шару накипу. Було показано, що виникнення накипу спричиняє не тільки економічні але і екологічні проблеми.

З метою усунення негативного впливу накипу на роботу ППУ було запропоновано конструкцію очисного елементу.

Застосування запропонованого пристрою дозволить зекономити до 10,5 % палива (приблизно 121,5 кг/год.). Враховуючи роздрібну вартість дизельного палива 27 грн./л можливо отримати економію 3280,5 грн. за годину роботи однієї парогенераторної установки.

Таким чином, розглянута у статті проблема є досить актуальною для підприємств нафтогазової галузі.

Біографії авторів

Федір Васильович Козак, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

к. т. н., професор кафедри автомобільного транспорту

Іван Михайлович Богатчук, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

к. т. н., с. н. с., доцент кафедри автомобільного транспорту

Ігор Богданович Прунько, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

к. т. н., доцент кафедри автомобільного транспорту

Михайло Іванович Богатчук, ВАТ “Укрнафта”

інженер-економіст центру нормативно-економічних досліджень

Опубліковано
2018-06-29
Як цитувати
[1]
Ф. Козак, І. Богатчук, І. Прунько, і М. Богатчук, ВПЛИВ НАКИПУ НА ВИТРАТУ ПАЛИВА ПАРОГЕНЕРАТОРНИМИ УСТАНОВКАМИ НАФТОГАЗОВОГО ТЕХНОЛОГІЧНОГО ТРАНСПОРТУ, НПВНТУ, № 2, Чер 2018.
Розділ
Машинобудування та транспорт

Найчитабильні статті цього ж автора(ів)

Цей плагін вимагає, щонайменше, один звіт статистики / плагін повинен бути включений. Якщо плагіни вашої статистики забезпечують більше однієї метрики, будь ласка, також виберіть основну метрику на сторінці налаштувань адміністратор сайту і / або на сторінках налаштувань менеджера журналу.